Koolhydraat beperkt eten is het een hype of hulp bij afvallen?
22 maart 2020 in Nieuws , Blog

Koolhydraatbeperkt eten, is het nu een hype of juist een hulp bij het afvallen?


Ik zal jullie in het kort proberen uit te leggen, wat ik heb geleerd.

14 november had ik een symposium van de BGN, vereniging van gewichtsconsulenten Nederland, over dit actuele onderwerp.


Een van de sprekers was Dr. Ing. Peter Voshol


Dr. Ing. Peter Voshol begon, hij is medisch fysioloog, senior onderzoeker bij het Louis Bolk Instituut en medeoprichter van Stichting Voeding Leeft.


In zijn presentatie benadrukte hij de rol en fysiologie van koolhydraten in onze voeding bij gezondheid en bij ziekte. Voeding vanuit het perspectief: dat het vers hoort te zijn, onbewerkt is en verzadigend werkt. Met de raakvlakken naar Type 2 Diabetes heeft hij enkele belangrijke onderliggende “fysiologische” principes besproken.


Bij 90% van alle diabetes mellitus type II patienten,ligt de oorzaak bij de verkeerde voeding, immobiliteit en een foute leefstijl. Maar 3% is genetisch bepaalt. Euromonitor heeft onderzocht dat wij gemiddeld per persoon dagelijks zo’n 120 gram toegevoegde/geraffineerde suikers binnen krijgen. Dit is onwijs veel, want de WHO adviseert maar 50 tot 60 gram per dag, per persoon.


Door die verhoogde inname van toegevoegde suikers, raakt bij velen mensen het lichaam resistent voor insuline. En zo krijgt men diabetes. Velen mensen zijn al in het voorstadium van diabetes mellitus zonder dat ze zich hier bewust van zijn, met alle gevaren van dien.


Om dit soort leed te voorkomen, geeft Peter Voshol enkele adviezen, die ik met jullie zal delen!


 

Hij adviseert vanuit fysiologisch uitgangspunt een ketogene voeding! Wat inhoudt, dat je de koolhydraatinname beperkt tot 30-50 gram per dag. Dit geeft de minste bloedsuikerschommelingen in je lichaam en het zorgt voor een gewichtsafname. Je haalt je koolhydraten alleen uit fruit, groenten.

 

MAAR……

 

is dit wel volgens de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad, zoals ik als gewichtsconsulente mijn adviezen geef ten aanzien van gezonde voeding, aan mijn klanten in de praktijk?

 

NEE!

 

Jessica van Vliet gaf een presentatie waarin ze uit heeft gelegd, hoe je als gewichtsconsulente dan wel je adviezen kunt geven.

 

Een ketogene voeding, zoals eerder is uitgelegd komt niet overeen met de richtlijnen. De 30-50 gram gram koolhydraten is te laag.

Een goede gezonde voeding komt aan de 130-150 gram koolhydraten per dag per persoon. De koolhydraten komen daarbij uit groenten en fruit, zuivel, en volkoren producten. Zoals quinoa, zilvervliesrijst, spelt en volkoren brood en pasta’s, hiervan mag je 90 gram per dag.

Hiermee val je af in gewicht, als je ook dagelijks zorgt voor voldoende beweging, rust en zo weinig mogelijk stress. En je behoud je energie.

Het is ook echt maatwerk, het ene lichaam is het andere niet. Dat is afhankelijk hoe groot je bent, wat je basaal metabolisme is en hoeveel vet je lichaam heeft opgehoopt en dus kwijt moet raken.


Het advies is;


Ik zal adviseren om het geleidelijk aan te pakken en niet gelijk heel rigoureus aan het werk te gaan. Het moet namelijk wel vol te houden zijn. Als je normaal gesproken op een energie inname zit van 2500kcal/dag en je moet opeens 1500kcal gaan eten, dan voorspel ik dat het niet lang wordt volgehouden. Puur omdat je lichaam op een gegeven moment op de rem gaat staan en je het ook mentaal niet volhoud.


Mijn inziens is het beter, het per week te bekijken en gefaseerd de koolhydraatinname te verlagen. Hierbij wen je aan het minder eten van koolhydraten en gaat het vanzelf en blijf je genoeg energie houden, ook voor de leuke dingen in het leven!


Hopelijk is het duidelijk, mocht je nog vragen hebben dan mag je me altijd mailen op rachelle@b-fitandhealthy.nl

 

 

Liefs Rachelle

~X


Deel dit verhaal
Terug naar overzicht