Tips voor een healthy mindset
18 april 2020 in Blog

Accept yourself

Net als veel mensen worstel ik ook met af en toe met een laag zelfvertrouwen. Het is zo verleidelijk jezelf te vergelijken met anderen. Je doet jezelf geen goed door je te gaan vergelijken met anderen…..

Het punt van vergelijken is, dat er altijd wel iemand is die er in jouw ogen beter uit ziet, gunstigere omstandigheden lijkt te hebben en een indrukwekkender of sneller resultaat heeft bereikt. Vervolgens zit jij opgescheept met onzekerheid, frustraties over je eigen proces en een minderwaardig gevoel. En daar heb je helemaal niets aan….het haalt je zelf omlaag en je hebt er een rotgevoel bij, bah!

Iedereen heeft zo zijn eigen doelen om naar toe te werken, sterktes, zwaktes, talenten en capaciteiten.


Vergelijk je daarom alsjeblieft niet met anderen.

Je word gelukkiger en gezonder door hard te werken aan jezelf.

 

Doe dit alleen voor jezelf en nooit voor een ander. Jij bent uniek, van jou is er maar 1! Er zijn geen 2 mensen hetzelfde, dus je hoeft ook niet te proberen een ander te zijn.

Focus je op de beste versie van jezelf te worden, je word zoveel gelukkiger als je je niet met een ander vergelijkt. Accepteer wie je bent en waar je voor staat, jij bent perfect zoals jij bent. Je kan zoveel meer dan je voormogelijk houd, echt!

GELOOF IN JEZELF!!


Eat healthy!

Het is zo belangrijk gezond te eten.

Ik houd heel erg van lekker eten en ik eet ook echt niet altijd even gezond, af en toe eens zondigen met bijvoorbeeld een heerlijke pizza met heerlijk beleg of een avondje kaasfondue met de familie……jums.


Wanneer je teveel industrieel gemanipuleerde voedsel eet, zoals kant en klaar maaltijden, chips, koek en snoep, dan doe je je lichaam daar geen plezier mee. Het heeft totaal geen voedingswaarde en je lichaam moet hard werken het te verteren.


Het eten van clean “schoon” en gezond voedsel, laat je lichaam het beste functioneren. En tevens maakt het je mentaal gelukkig. Bewerkte voedingsmiddelen zijn gevuld met een aantal E-nummers en chemische stoffen die je hersenen vergiftigen en de verkeerde signalen doorgeven. Zo zit er in fabrieksbrood en chips en koek en snoep E-nummers die ervoor zorgen dat je het blijft eten. Herkenbaar als je een zak opentrekt en een hap neemt, je wel kan blijven eten?!


Eet verse groente en fruit, biologisch vlees of vis of neem vleesvervangers. Probeer een paar keer in de week geen vlees of vis te eten.


Surround yourself with positive people.

Omring je met vrienden, familie en mensen die over het algemeen positief in het leven staan. Ook al heb je het druk, maak dan tijd vrij om met vrienden of familie samen te zijn en leuke dingen te doen, ontspan!

Nu in de coronatijd is dat natuurlijk lastiger, maar dan zijn er weer andere mogelijkheden, zoals videobellen om met elkaar in contact te blijven!


Voor de coronatijd zei ik vaak: “Ga erop uit en maak plezier, geniet van alle nieuwe dingen die je doet en ziet”. 

Dit zorgt ervoor dat je meer lacht en je mentaal beter in je vel zit. Positieve mensen om je heen zorgen ervoor dat jouw doelen makkelijker te behalen zijn, omdat je ook positief tegen het leven aankijkt. Je waardeert het leven meer en het moedigt je aan de beste versie van jezelf te zijn!


B-happy with the little things.

Ons leven kan dagelijks hectisch zijn, zeker de laatste paar weken raar en ongewoon. Dit levert stress op.

Hoe vaak ben jij bezig met je telefoon, laptop, tv die jou continue prikkels geven? Dit kan soms enorm overheersend zijn en we zouden bijna vergeten waar het wel omdraait in het leven. Probeer een paar keer per week jezelf hierin af te remmen, leg je telefoon wat vaker weg, klap je laptop dicht en trek je jas aan en trek eropuit, ga een rondje lopen of rennen!

Zet voor jezelf een doel, door per week je schermtijd met 1 uur te verlagen?! Ik weet het nu je van je baas thuis moetwerken is het lastiger, maar probeer er in je vrije tijd aan te denken door minder op social te zitten!

Geniet echt van het vrij zijn. Wanneer je dit een paar weken achter elkaar doet, kan dit je helpen te ontspannen en daardoor blijer te worden.


Find a hobby!

Het is zo belangrijk om meerdere vaardigheden en hobby’s te hebben en te ontwikkelen, deze geven je een doel in het leven en dat geeft weer betekenis.

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met krachtraining, toen zag ik het als een opgave om tussen de stoere mannen in het krachthonk te gaan staat en daar netjes mn oefeningen te doen. NU is het een hobby van me en kan ik me geen leven voorstellen zonder de krachtrainingen! De garage hier thuis is dan ook ingericht tot halve gym, YEAH!


Als je alleen maar werkt of studeert, thuiskomt en deze cyclus herhaalt zich elke dag, dan stomp je zo af. Ga dingen doen die je gelukkig maken die je helpen om je geest tevreden te houden. Dit kan veranderen jaar tot jaar, maar zolang je iets hebt om naar uit te kijken, zal je je positiever voelen.


Give to others

Zorgzaam zijn naar anderen toe en hen wat teruggeven is een onderdeel voor het behoud van goede relaties. 
Als je iets doet voor de ander, zonder daar iets voor terug te verwachten, zorgt dat ervoor dat je je als persoon beter voelt. Want geven is leuk en fijn!
Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat je even niet meer de connectie hebt met 1 van je vriendinnen, stuur haar dan eens een kaartje waarin je schrijft hoeveel je om haar geeft. Dit zal je relatie goed doen en geeft jou en je vriendin een super goed gevoel!

Talk about your feelings

Net als velen van ons, praat ik ook niet heel vaak openlijk over mijn gevoelens. Ik denk dan vaak, ik kan daar een ander toch niet mee lastig vallen?!

Wat ik de laatste tijd wel heb ontdekt is, dat wanneer je erover praat met iemand, dit je helpt je gevoelens te verwerken! Stel jezelf dus open!

Als je met niemand over je gevoelens wilt praten, schrijf het dan op in een dagboek, dat kan echt helpen.


Look back sometimes.

Tijd is zo kostbaar, en het lijkt elk jaar sneller te gaan. De tijd vliegt voorbij….. We kunnen doelen hebben die we willen bereiken, maar hoe vaak ga je zitten en volg je hun vooruitgang? Om de paar maanden terugkijken, om te volgen wat we aan het doen zijn in het leven kan echt nuttig zijn, om te zien waar we goede vooruitgang boeken en waar we bepaalde dingen kunnen verbeteren. Je word je ook bewust van jezelf, je kan op die manier meer genieten van wat je al hebt bereikt en je kan tussendoor je doelen eventueel bijstellen, zodat het leefbaar blijft.


Focus!

Ben jij ook zo goed in het jezelf druk maken om dingen waar je eigenlijk geen controle over hebt? Uiteindelijk zorgt dit voor stress. Herkenbaar? Probeer je te focussen op problemen waar je wel controle over hebt.

Denk eraan dat er altijd wel iets in het leven zal zijn, waar je niet de controle over kunt uitoefenen.


Grow!

Gebruik het eerdere falen tot het laten groeien van je succes!

Vind jij het ook zo moeilijk wanneer je gefaald hebt?

Die dingen gebeuren namelijk wel met een reden…..”ze leren je, dat je het de volgende keer anders moet doen om wel te slagen”.

Het is belangrijk om elke keer dat we falen in iets, er je leer uit te trekken. Leer van je fouten en doe de volgende keer beter, gebruik het falen om van jezelf een beter persoon te maken. Als je opgeeft elke keer als er iets mis gaat, zal dit je aanmoedigen een laag gevoel van eigenwaarde te hebben. Wees niet bang om steeds opnieuw proberen te worden. You can do it!!



Wanneer je gebruik maakt van al deze tips, dan zorgt het ervoor dat je minder gestrest bent, je gelukkiger bent, vrolijker bent en meer zelfvertrouwen hebt. Je staat positiever in het leven en je ziet de dingen zonniger in!


Do what works for you!






Deel dit verhaal
Terug naar overzicht