• elke weekdag: 09:00 – 18:00, in de avond op aanvraag
  • .
  • zaterdag: 12:00 - 16:00
  • .

tips om je eetpatroon te verbeteren

TIPS OM JE EETPATROON TE VERBETEREN

ik geef je graag een paar tips, om je eetpatroon direct te verbeteren!

 

  1. VOEG MEER GROENTE TOE

Groentes zijn echte vitaminebommetjes. Daarbij zijn ze onmisbaar voor een gezonde darmflora. Vrij vertaald: een fijn buikgevoel. Met groente doe je je lichaam een groot plezier. Om die aanbevolen 250 gram per dag te halen eet je ze het liefst de hele dag.

 

  1. EET VOLKOREN

Misschien een open deur, maar hoe vaak eet je nu echt volkorenbrood? En zijn je pasta- en rijstgerecht altijd met de volkorenvariant gemaakt? Je doet jezelf en je gezondheid hiermee een groot plezier. Wist je dat vezels belangrijk zijn voor een gezond cholesterolgehalte? Ook geven ze je een vol gevoel, waardoor je minder snel trek hebt in iets lekkers. Tip: Ben je nog niet helemaal gewend aan de smaak van volkorenpasta of zilvervliesrijst? Mix de volkoren versie dan met je favoriete witte pasta- of rijstvariant.

 

  1. VARIEER MEER

Geen enkel product bevat alle voedingsstoffen die je nodig hebt en daarom is afwisseling zo belangrijk voor je gezondheid. Gooi je vaste ontbijten lunchgewoontes op de schop. Niet elke ochtend dezelfde start van de dag, maar wissel bijvoorbeeld drie gezonde ontbijtjes af gedurende de week. Ook de lunch kan uit zoveel meer bestaan dan boterhammen. Of voeg elke week een nieuw gerecht toe aan je vaste weekmenu. Wil je zien hoe je deze tips gebruikt om een bestaand recept te verbeteren? Bekijk dit voorbeeld van pasta met spinazie en spekjes.

 

  1. LET OP ZOUT

Zout is aan tal van kant-en-klare voedingsmiddelen toegevoegd. Door minder uit pakjes en zakjes te eten en te kiezen voor minder bewerkte producten kun je de inname hiervan al drastisch beperken. 6 gram is de maximale hoeveelheid die we per dag binnen zouden moeten krijgen. 85% van de Nederlanders zit daar ruim boven. Tip: Verse kruiden zoals basilicum, rozemarijn, tijm en bieslook zijn echte smaakmakers voor je gerechten. Zo kun je weer minder zout gebruiken en dat is een stuk gezonder.

 

  1. KIES VOOR GOEDE VETTEN

Verzadigde vetten worden in verband gebracht met hart en vaatziekten en zitten voornamelijk in producten van dierlijke oorsprong, zoals melk, room, kaas en vlees. Onverzadigde vetten hebben deze nadelen niet. Vette vis, ongezouten noten, olijfolie en avocado’s bevatten veel onverzadigde vetten. Welke vetten je ook eet, ze leveren je lichaam veel energie. Beperk je tot kleine porties, kies de halfvolle of magere variant van een product of vervang het vette product door een minder vet alternatief.

 

Tip: Vind je 20+ of 30+ kaas uit de supermarkt niet zo lekker? Vraag je lokale kaaswinkel eens om een minder vette variant kaas. De smaak zal je positief verrassen.

 

Write a comment